Copyright 2020 - Made bij PE
  • .

  • Airborn

  • .Schiphol

  • Simulator view

  • JAARLIJKSE DFN DAG

vfrsessie

Dit is met de beste intenties geschreven en sluit redelijk goed aan bij de werkelijkheid, maar het is uitsluitend bedoeld om het plezier van het virtuele vliegen met elkaar te vergroten. Iedereen blijft zelf verantwoordelijk voor zijn/haar gedrag in het vliegtuig. Ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de juistheid van de onderstaande teksten. En voor diegenen die ook in het echt vliegen c.q. vliegles hebben: doe wat je instructeur je heeft geleerd. Je kunt je hoe dan ook NOOIT op de onderstaande teksten beroepen. Ton Broekhuis, juni 2003 / update mei 2009

ALGEMEEN
VFR betekent Visual Flight Rules. VFR vliegen is typisch iets voor de general aviation / kleine luchtvaart. Als je bijvoorbeeld een Cessna of Piper sportvliegtuig in de lucht hoort “knorren” is de kans 99% dat die VFR vliegt.

 VFR2002

Bij organisaties zoals IVAO wordt zelden of nooit VFR gevlogen. Bij DFN wisselen we het IFR en VFR vliegen regelmatig af. Het is heel gezellig om met een aantal mensen VFR-tripjes in een sportvliegtuig te maken.

VFR vliegen doe je op zicht en dus niet op instrumenten. De meteorologische omstandigheden moeten VMC zijn (Visual Meteorological Conditions), hetgeen er in feite op neerkomt dat je goed om je heen moet kunnen kijken. Voor het gemak houden we het er bij DFN op dat je een zicht moet hebben van minstens 10 km horizontaal en…… zicht op de grond. Je moet dus ook vrij van de wolken blijven. We hebben geen “DFN-politie” die dit controleert maar het is voor je eigen veiligheid.

 VFR2003

Hoewel DFN laagdrempelig is en blijft, is het is wel zo leuk om zoveel mogelijk te vliegen zoals dat in “real life” gaat. De echte regels zijn echter veel te ingewikkeld en gedetailleerd voor gebruik binnen DFN. Als we die zouden willen hanteren zou iedereen een speciale kaart moeten aanschaffen alsmede de VFR-gids (per land verschillend!) of de Bottlang-gids. Bovendien moet er dan behoorlijk intensief gestudeerd worden. Daarnaast is het zo dat de vliegvelden allemaal hun eigen procedures hebben voor vertrek, nadering en landing (met soms meerdere visual reporting points). Het gaat ons te ver om al die regels en procedures tot in detail te gebruiken bij DFN.

 VFR2004

Vandaar dat we een set vereenvoudigde VFR-regels hebben opgesteld, speciaal voor DFN. De voorbeelden die we geven hebben betrekking op Nederland.

En als je het leuk vindt, kun je ook je DFN VFR-brevet halen!

Zie voor meer informatie de verschillende pdf-bestanden in dit menu.

RT

VFR RT training

VFR examen

VFR gids NL

VFR navigatie